چسب زنبور عسل

بره موم زنبور

چسب زنبور عسل(بره موم)

مخلوطی از بزاق زنبور عسل، موم زنبور عسل و موادی از گیاهان و درختان است.

زنبورها از بره موم یا “چسب زنبور عسل” به عنوان درزگیر برای کندو استفاده می‌کنند. در طول تاریخ، انسان‌ها از آن به صورت موضعی یا به عنوان مکمل خوراکی استفاده می‌کرده‌اند.

تاریخچه استفاده از بره موم

بره موم سابقه‌ای طولانی در استفاده دارویی دارد که به 350 سال قبل از میلاد مسیح یعنی زمان ارسطو برمی‌گردد. یونانیان از بره موم برای درمان آبسه استفاده کرده‌اند. آشوری‌ها از آن برای التیام زخم‌ها و تومورها استفاده می‌کردند. همچنین مصریان از آن برای مومیایی کردن مردگان استفاده می‌کردند. امروزه بره موم هنوز کاربردهای دارویی زیادی دارد، اگرچه اثر بخشی آن فقط برای چند مورد از آن‌ها به اثبات رسیده است.

بره موم به طور گسترده‌ای در لوازم آرایشی و بهداشتی و در غذاها و نوشیدنی‌های بهداشتی استفاده می‌شود. به صورت تجاری به شکل کپسول، محلول‌های دهان شویه، کرم‌ها، قرص‌های پاستیل گلو، پودر و همچنین در بسیاری از محصولات تصفیه شده‌ای که موم از آن‌ها جدا شده است، موجود است.

ترکیبات بره موم

بره موم حاوی پلی فنول‌هایی مانند فلانوئیدها است که نوعی آنتی اکسیدان است که از جمله مهم‌ترین ترکیبات آن محسوب می‌شوند. فلاونوئیدها به معنای ترکیبات گیاهی است که دارای سطوح بالایی از فعالیت‌های آنتی اکسیدانی هستند. فنولیک‌ها ترکیباتی هستند که توسط گیاهان تولید می‌شوند و از گیاه در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. هم فلاونوئیدها و هم فنولیک‌ها در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و به بسیاری از مزایای سلامتی موجود در رژیم‌های غذایی گیاهی نسبت داده شده‌اند.

از دیگر ترکیبات مهم در بره موم آنزیم‌های موجود در آن هستند که ترکیبی از ترشحات بزاق و مواد آنزیمی هستند. این ترکیبات باعث تسریع واکنش‌های مختلف آنزیمی، تقویت متابولیسم سلول‌ها، بهبود جریان گردش خون و همچنین تشکیل رشته‌های کلاژن می‌شود.

بره موم دارای ماهیتی چربی طور یا سخت و شکننده است و با حرارت دادن نرم، انعطاف‌پذیر، صمغی و بسیار چسبنده می‌شود. دارای بوی معطر و مطبوع است و رنگ آن از سبز زرد تا قرمز و تا قهوه‌ای تیره بسته به منبع و سن و منشاء رزین‌ها، از زرد تا قهوه‌ای تیره نیز متغیر است. اما حتی بره موم شفاف و بی‌رنگ هم وجود دارد.

بره موم در دمای 25 تا 45 درجه سانتی‌گراد ماده‌ای نرم، انعطاف‌پذیر و چسبنده است. با این حال در حالت یخ زده سخت و شکننده می‌شود و حتی در دماهای بالاتر نیز شکننده خواهد بود. در دمای بالای 45 درجه سانتیگراد، به طور فزاینده‌ای چسبناک و ژله‌ای می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *