دلایل خشکی مو و راه‌های درمان آن

مراقبت مو

ازجمله نشانه‌های موهای خشک داشتن موهایی شکننده است. این موها معمولا خشک، وز و زبر به نظر می‌رسند و به راحتی می‌شکنند. نکته‌ی مهمی که باید بدانید، این است که درمان نکردن موهای شکننده، منجر به ایجاد آسیب‌های طولانی مدت در مو می‌شود که معمولا غیرقابل بازگشت هستند. با این حال، با انجام برخی فرآیندهای خاص ممکن است بتوانید مشکل شکنندگی موهایتان را درمان کنید.

چه عواملی باعث شکنندگی مو می‌شوند؟

اگر مطمئن نیستید که موهایتان شکننده است یا خیر، باید بدانید که ویژگی‌هایی مانند خشکی، زبری و موخوره از نشانه‌های شکننده شدن مو هستند. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که موهایتان امواج ریز داشته باشد و بسیار خشک و وز باشند؟ بله درست متوجه شدید؛ این‌ها همان نشانه‌های موهای شکننده هستند. درمان نکردن موهای شکننده حتی می‌تواند منجر به سفیدی مو نیز شود. با این حال، شناختن عواملی که باعث شکنندگی مو می‌شود، می‌تواند به شما در پیشگیری از آن کمک کند.

  • کمبود مس
  • کمبود روی
  • آرایش بیش از حد مو: حالت دادن بیش از حد به موها با سشوار، اتوی مو یا فرکننده و سایر ابزارهای حرارتی مو می‌تواند باعث آسیب رساندن، ضعیف شدن و در نتیجه شکنندگی موها شود (این ابزارها از گرما برای ایجاد تغییر در ساختار مو استفاده می‌کنند و این گرما باعث وارد شدن آسیب به موها شده و آن‌ها را خشک و بی‌روح می‌کند).
  • مواد شیمیایی
  • شستن بیش از حد موها
  • موهای خیس
  • خشکی مو و پوست سر
  • تغذیه‌ی نامناسب
  • تغییرات هورمونی

پیشگیری و درمان موهای شکننده

شما مجبور نیستید تمام عمر خود را با موهای شکننده و آسیب دیده زندگی کنید! با درمان مناسب و اقدامات پیشگیرانه می‌توانید سلامت موهایتان را بازیابی و افزایش دهید.

1.روغن درمانی

روغن‌های بامار از مو در برابر آسیب محافظت می‌کند. روغن می‌تواند مقدار آب جذب شده توسط مو را کنترل کند و از تورم بیش از حد ساقه‌ی مو جلوگیری کند. همچنین روغن‌ها با نفوذ به ساختار مو، برای تغذیه و تقویت مو می‌توانند بسیار موثر باشند. برخی از روغن‌ها مانند روغن نارگیل، می‌توانند ریزش پروتئین مو را کاهش دهند و از مو در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی UV محافظت کند. همچنین روغن‌ها پوست سر و موها را مرطوب می‌کنند که برای افراد دارای موهای خشک بسیار مهم است.

2. ماسک مو

ماسک‌های موی ساخته شده با مواد طبیعی و مغذی مانند عسل، گرده گل، ژل رویال، آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، روغن زیتون  می‌توانند برای سلامت مو بسیار مفید باشند و ساختار آن‌ها را قوی‌تر کند.

یکی از ماسک مو‌های مناسب برای جلوگیری از شکنندگی موها ماسک پروتئینه مو بامار است.

3.درمان‌های شیمیایی را کاهش دهید

از انجام درمان‌های شیمیایی که به موهای شما آسیب می‌رسانند، خودداری کنید. این مواد شیمیایی، باعث شکسته شدن پیوندهای کراتین در ساختار موهای شما می‌شوند و با تغییر ساختار موهای شما، باعث ضعیف شدن و شکنندگی آن‌ها می‌شوند. به عنوان جایگزین، از محلول‌ها و مواد طبیعی برای صاف کردن یا شامپو کراتین بامار استفاده کنید، حالت دادن و حتی مراقبت از موهایتان استفاده کنید.و به جای استفاده از شامپو های شیمیایی و سولفات دار از شامپو های بدون سولفات استفاده کنید.

پیروی کردن از یک روتین و برنامه‌ی منظم برای مراقبت از مو می‌تواند باعث تقویت ساختار مو شده و از خشک شدن آن جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *