عسل آویشن

عسل آویشن

گیاه آویشن

گیاه آویشن یکی از انواع گیاهان کوهیه که در درمان سرماخوردگی و رفع عفونت‌ کاربردهای زیادی داره. خواص عسل آویشن در طب سنتی و تحقیقات جدید پزشکی بسیار زیاده و به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک فعال شناخته می‌شود. زنبورهای جوان در مناطقی از کشور که این گیاه پرورش داده می‌شود، شهد گل‌های خوشبو و معطر آویشن رو می‌نوشند و این انگبین خوشمزه و دارویی را تولید می‌کنند. محصولی که زنبورها با آنزیم‌های فعال بدن خودشان از گیاهان دارویی به‌دست می‌آورند، خواصی دارد که فراتر از انتظاره است.

مشخصات ظاهری این ماده عطر و طعم ویژه این محصول است که با رایحه‌ای تند و معطر شناخته می‌شود. میزان گلوکز این محصول زیاد است و طبیعی است که دانه‌ها‌ی بلوری شکر در آن قابل مشاهده باشد. بنابراین در این مقاله قصد داریم در مورد فواید انگبین آویشن صحبت ‌کنیم. این محصول کاربرد دارویی بالایی داره که در ادامه پیرامون ویتامین‌ها‌ی موجود در آن مطالب مفیدی رو عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برترین خواص عسل آویشن

گیاه دارویی که در موردش صحبت می‌کنیم، در بیشتر نقاط کوهستانی ایران رشد می‌کند. بازه گل‌دهی و پرورش این گیاه ماه آخر بهار تا اوایل مهر ماه است. این گیاه خاصیت آرام‌بخشی داره و از جمله خواص درمانی ویژه‌ آن می‌شود به مهار باکتری‌ها اشاره کرد. بسیاری از زنبورداران در گوشه و کنار ایران برای بهره‌برداری از فواید این گیاه، کندوهای عسل رو در محل پرورش این گیاه برپا می‌کنند. عسل آویشن جزء مواد خوراکی سالم، طبیعی و استاندارد هست که تا حدود زیادی جبران‌کننده کمبود ویتامین‌ در سیستم غذایی است. همچنین این محصول تا حدود زیادی کودکان و افراد رو از مراجعه به مراکز درمانی بی‌نیاز می‌کند.

این محصول سالم می‌تواند بدن را از بیماری‌ها‌ دور نگه داره. خواص عسل آویشن به دلیل ویتامین‌های فراوان آن که شامل پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، سلنیوم و منیزیم و ویتامین‌ها‌ی  A,B,C,E, H, K هست. همچنین آنتی‌اکسیدان، کراتین و فلاونوئیدها، زاکستین، لوتئین و تیمونین بدن رو در مقابل عوامل بیماری‌زا مقاوم می‌کنند. دو ماده ارزشمند تیمول و کارواکرول هم در جمع مواد مغذی آویشن به چشم می‌خورد که این محصول رو از سایر عسل‌ها متمایز می‌کند. این عسل ویژه همچنین کالری، پروتئین، آمینواسید و قندهای مفید داره که انرژی بدن رو به نحو قابل قبولی تامین می‌کند. با توجه به خواص زیاد این محصول، در ادامه به سایر موارد اشاره می‌کنیم.

تحریک کننده سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص عسل آویشن این است که میزان تولید گلبول‌ها‌ی سفید خون را افزایش می‌دهد و در همین راستا از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. اگه در برنامه غذایی روزانه مصرف مقدار معینی از این ماده تثبیت شده باشد، آنتی‌اکسیدان موجود در این محصول در برابر رشد سلول‌های سرطانی مقاومت زیادی از خودش نشان می‌دهد. همچنین وجود آهن در این محصول سبب ساخت گلبول‌ها‌ی قرمز بیشتری می‌شود و کم‌خونی ناشی از فقر آهن رو از بین می‌برد.

تقویت کننده پوست و مو

درمان ریزش مو، رفع شوره سر، کمک به استحکام پوست، رفع التهابات و از بین بردن لکه‌ها‌ی پوستی و غیره از جمله خواص دیگه این محصول است. اگر قصد تقویت مو و متوقف کردن ریزش را دارید، باید علاوه بر مصرف روزانه از ماسک موی پرو‌ویتامینه بر پایه عسل کمک بگیرید. برای توصیف خواص عسل آویشن برای پوست هم می‌توانیم به خاصیت ضدالتهابی این ماده شگفت‌انگیز برای درمان انواع جوش، سوختگی ناشی از تابش نورآفتاب، رفع آکنه و لکه‌ها‌ی پوستی اشاره کنیم.

خاصیت‌ ضد میکروبی و ضدعفونی کننده

اگه بیش از نیمی ‌از تغذیه روزانه زنبور از گیاه آویشن باشد، به محصول تولیدی نهایی عسل تک گل آویشن گفته می‌شود. این محصول به رنگ کهربایی و تا حدودی متمایل به رنگ قرمز هست. این گیاه در دامنه کوه‌های البرز، زاگرس، دماوند، سبلان، مناطق بکر و دست‌نخورده به صورت خودرو رشد می‌کند که محصول به دست آمده به نوعی خاصیت ارزنده‌تری داره. یکی از خواص عسل آویشن ویژگی ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی آن است. در صورتی که احساس کردید ویروس‌ها‌ و میکروب‌ها‌ وارد بدن شدن، برای پیشگیری از گسترش و شیوع آن‌ها در بدن، روزانه یک الی دو قاشق از این محصول رو نوش‌جان کنید.

در طب سنتی آویشن برای درمان سرماخوردگی، برونشیت و رفع بیماری‌ها‌ی سینوسی و تنفسی کاربرد دارد. این عسل با خاصیت آنتی‌ویروسی برای بهبود زخم‌‌، سرفه‌‌ و سوزش گلو بسیار مفیده. کافی‌ست کمی ‌انگبین آویشن رو با آب لیموی تازه و آب ولرم مخلوط کنید و شربتی برای رفع سرفه‌ها‌ی مزمن تهیه کنید. در واقع شما حالا یک شربت اکسپکتورانت خانگی خواهید داشت!

دیگر خاص این عسل 

  • کمک به سلامت قلب و سیستم گوارش
  • تامین کننده انرژی، ضد درد و اسپاسم
  • کاهش فشار خون و کلسترول
  • درمانی برای برونشیت (ذات الریه، سینه پهلو)
  • بهبود عفونت لثه
  • کاهش دردهای قاعدگی
  • پیشگیری و درمان کم خونی

 

شما میتوانید عسل آویشن طبیعی و درجه یک را از اینجا تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *