علامت گذاری ملکه

علامت گذاری ملکه زنبورعسل

به چه علت ملکه را علامت گذاری می کنیم؟

در یک کلنی زنبور عسل به طور عادی در شرایط نرمال بیش از ده هزار زنبور عسل وجود دارد، که از این تعداد موجود دو الی سه  هزار زنبور‌ نر، هفت الی هشت هزار زنبور کارگر و یک ملکه وجود دارد. با وجود تفاوت‌های ظاهری ملکه با سایر افراد کلنی در صورتی که زنبوردار با تجربه نباشید پیدا کردن ملکه در کندو کار دشواری است.

عوامل دیگری که نشانه گذاری ملکه را توجیه می‌کند عبارتند از:

  1. ملکه باکره

درصورتی‌که ملکه باکره باشد راه رفتن و اندام آن تقریبا مشابه زنبور‌های کارگر است و پیدا کردن ملکه کار بسیار دشواری است.

  1. بچه دهی

زمانی که کندو به صورت طبیعی بچه‌دهی می‌کند، برای انتقال جمعیت به داخل کندو لازم است تا ملکه را شناسایی و از خوشه جدا کنیم.

  1. تعیین سن ملکه

همان‌طور که میدانیم ملکه به طور طبیعی برای کلنی تا دوسال می‌تواند مفید باشد، و لازم است بعد از دوسال ملکه تعویض شود. در بعضی موارد زنبور‌دار از ملکه در تمام فصول سال استفاده می‌کند(با کوچ دادن به مناطق مختلف)، در این مورد باید یک ملکه یک‌ساله تعویض شود(به دلیل تمام شدن ذخیره اسپرم ملکه). برای تشخیص سن ملکه برای هر سال به صورت جهانی رنگ مشخصی تعیین شده است. سال‌های که آخر آن‌ها به صفر و پنج ختم می‌شود رنگ(آبی)، سال‌های منتهی به یک و شش رنگ(سفید)، سال‌های منتهی به دو و هفت رنگ(زرد)، سال‌های منتهی به سه و هشت رنگ(قرمز) و سال های منتهی به چهار و نه رنگ(سبز) علامت گذاری می‌شود.

نشانه گذاری ملکه با پلانچر

پلانچر یا همان دستگاه نشانه گذاری ملکه به گونه‌ای طراحی شده است، که ملکه در یک مکان بدون حرکت مانده تا رنگ یا چسب روی بدن آن پخش نشود و همچنین هیچ آسیبی به بدن ملکه وارد نشود، چرا که کوچکترین آسیب منجر به از بین رفتن ملکه می‌شود.

پلانچر را روی ملکه فیکس می‌کنیم و ثابت نگه میداریم، زمانی که قسمت سینه‌ی ملکه را از شیارهای پلانچر مشاهده کردیم با استفاده از ماژیک نشانه گذاری ملکه، قسمت سینه‌ی ملکه را علامت گذاری کرده و صبر کرده تا رنگ آن خشک شود (تا زمان خشک شدن رنگ، پلانچر را از روی ملکه برندارید).

به جای استفاده از ماژیک می‌توان از  پلاک علامت گذاری ملکه استفاده نمود که با چسب مخصوص روی بدن ملکه متصل می‌شود.

علامت گذاری ملکه با دست

برای علامت گذاری ملکه با دست ملکه را بین دو انگشت اشاره و شصت قرار دهید، از کناره قفسه سینه به طوری نگه داشت که ملکه به هیچ وجه توان تکان خوردن نداشته باشد، به علاوه باید مراقب بود تا کوچکترین آسیبی به بال‌ها، پاها و اسکلت بدن ملکه وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *