کاربرد برس یا فرچه زنبور‌داری

برس

کاربرد برس یا فرچه در زنبورداری

زنبور‌های عسل بدن بسیار حساس و آسیب پذیری دارند. همانطور که می‌دانیم اسکلت زنبور عسل از جنس کیتین و خارجی می‌باشد. یعنی پوست بدن زنبور که از جنس کیتین است همان اسکلت زنبور عسل می‌باشد. پس هر‌گونه آسیب به این اسکلت منجر به عدم تعادل زنبورعسل و از دست دادن توانایی آن در انجام امور می‌شود، لذا ابزارهایی طراحی شده‌اند که زمان بازدید و رسیدگی به کلنی بتوان بدون آسیب رساندن به کندو و یا با کمترین آسیب به زنبورهای عسل رسیدگی کرد.

برس یا فرچه زنبورداری

برس یا فرچه زنبورداری یکی از همان تجهیزات زنبورداری است که در عین سادگی، در زمان بازدید از زنبورستان، بسیار پر کاربرد و مفید است و می‌تواند جان زنبورهای زیادی را از خطر مرگ حفظ کند و آشفتگی را در زنبورستان به حداقل برساند.

چه زمانی از برس یا فرچه در زنبورداری استفاده می‌شود:

تکاندن جمعیت از روی قاب

در بعضی موارد مانند زمان برداشت عسل، زمان انتقال شفیره به کلونی دیگر، زمان برداشت قاب ژل یا ملکه، برداشت قاب پیوند و … با استفاده از برس می‌توان به راحتی جمعیت را به داخل کندو هدایت نمود.

کنار زدن زنبورها از زیر درب هنگام بازدید

گاهی در زمان بازدید از کلنی به خصوص زمان وفور شهد و گرده که کلونی در بیشترین تراکم جمعیتی خود است، با باز کردن درب کندو جمعیتی به سطح قاب‌ها آمده وموقع بستن درب کندو بین درب و بدنه کندو قرار می‌گیرند. لذا برای جلوگیری از مرگ زنبورها با برس آنها را کنار زده و میتوان از مرگ آنها جلوگیری نمود.

تکاندن زنبورها از روی بدنه کندو

در زمان جابجایی کلنی از یک کندو به کندوی دیگر و یا ادغام کلنی ها، برای انتقال جمعیت باقی مانده در دیواره کندو با کمک برس زنبورداری میتوان زنبورها را از روی بدنه به کندوی دیگر هدایت کرد.

ساختمان یا بدنه فرچه زنبورداری

مواد یا همان متریال استفاده شده در فرچه زنبورداری در گذشته از چوب و پر بوده است. اما با گذشت زمان و تولید شانه‌های پلاستیکی استفاده از پر به دلیل آسیب پذیری بالا با برس‌های پلاستیکی تعویض شد به گونه‌ای که بدنه برس از جنس چوب و شانه‌های آن از پلاستیک بود.

امروزه از برس‌های تمام پلاستیکی برای زنبورداری استفاده می‌شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه نمود، جنس شانه‌ها است که باید بسیاااار نرم و لطیف باشد به گونه ای که هیچ آسیبی به بدن زنبورها وارد نشود. (مثل پر).

انواع برس موجود در زنبورکده بامار:

برس چوبی

برس پلاستیکی

برس،کاردک هفت گوهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *