سردی بدن و عوارض ناشی از آن

عوارض سردی بدن  بسیار زیاد است و می‌تواند ریشه در عوامل بیرونی یا عوامل درونی داشته باشد.

سردی بدن دو حالت دارد که گاها اشتباه گرفته می‌شود.

1 سردی ناشی از کمبود برخی ویتامین‌ها یا ضعف در بدن و یا مشکلات هورمونی و …

2. سردی ناشی از سرد بودن طبع بدن(طبع سرد)

سردی نوع اول

در سردی نوع اول افراد به چند دلیل ممکن است دچار احساس سردی، ضعف، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع یا … را داشته باشند. در ذیل به عوامل تاثیر گذار بر این نوع سردی بدن می‌پردازیم.

لاغری و کمبود چربی

افردی که اندام لاغر و ضعیفی دارند، نشان دهنده آن است که ذخیره چربی در بدن آنها کم است لذا نسبت به عوامل بیرونی واکنش سریع تری از خود نشان می‌دهند.

تنظیم تیروئید

غده تیروئید وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. اما با عملکرد ضعیف غده تیروئید، هورمون تیروئید به اندازه کافی ترشح نشده و ممکن است فرد احساس یبوست، خشکی پوست و افزایش وزن را تجربه کند.

آهن

آهن یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده در خون است که و ظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌ها و سلول‌های بدن را دارد. اما، با کمبود آهن در بدن، اکسیژن به خوبی به سلول‌ها انتقال پیدا نمی‌کند و در نتیجه عملکرد سلول‌ها مختل می‌شود و ممکن است فرد دچار لرزش و سستی بدن، خستگی، بی‌حالی داشته باشد و معمولا پاهای فرد سرد می‌باشد.

گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف منجر به عدم رسیدن خون به بافت‌های بدن شده و نتایجی مشابه با کمبود آهن را در پی خواهد داشت. از عوامل اصلی ضعیف بودن گردش خون، ضعیف بودن ماهیچه‌های قلب و ناتوانی در پمپاژ کامل خون می‌باشد.

گرفتگی عروق

گرفتگی عروق، بر اثر عوامل مختلفی چون:

  1. استعمال دخانیات
  2. بیماری‌های ارثی
  3. رسوب چربی

اتفاق می‌افتد که در نهایت منجر به عدم خون‌رسانی درست و کامل به عضلات شده و فرد احساس ضعف، سرگیجه، سردی ناحیه دست و پا، حالت تهوع و کسالت دارد.

کم خوابی

کم‌خوابی منجر به عدم فعالیت درست بدن شده و گاها افرادی که دچار کم خوابی هستند، در طول روز دچار اختلال کلام، لرز وخواب آلودگی می‌شوند.

 

کمبود ویتامین ب12

همانطور که می‌دانید ویتامین ب12 نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز و تنظیم ترشح هورمون‌های بدن دارد همچنین در ساختار هسته سلولی و تکثیر سلول‌ها و افزایش ایمنی بدن نقش بسزایی دارد لذا در صورت کمبود آن ایمنی بدن فرد دچار ضعف، کم خونی و در نهایت عدم خون رسانی به بافت ها می‌شود.

 عضله

عضلات نقش بسزایی در حفظ تعادل بدن دارند به گونه‌ای که اگر عضلات ضعیف شوند فرد برای راه رفتن، برداشتن اجسام سنگین، پوشیدن لباس، و انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه شده و همچنین دائما احساس خستگی و ضعف دارد. همین امر موجب کند شدن در انجام فعالیت‌ها و کاهش جریان خون می‌شود و در نهایت احساس سردی و ضعف می‌شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *