مگس زنبورعسل: آفتی خطرناک برای صنعت زنبورداری – آفت سنوتینیا تریکوسپیس میگن

مگس زنبورعسل

مگس زنبورعسل: آفتی خطرناک برای صنعت زنبورداری

مگس زنبورعسل (Senotaenia) یکی از آفات شایع در صنعت زنبورداری به خصوص در ماه‌های گرم سال (مرداد و شهریور) است. این مگس با تخم گذاری روی بدن زنبور در حال پرواز، باعث ایجاد بیماری سنوتاینوزیس یا سندروم مگس می‌شود.

تأثیر مگس زنبورعسل بر زنبورها و چرخه زندگی آفت

لاروهای این مگس پس از ورود به بدن زنبور، در آنجا رشد می‌کنند و باعث ضعف و ناتوانی زنبور در پرواز می‌شوند. زنبورهای آلوده به این بیماری روی زمین می‌افتند و بال‌هایشان را روی زمین می‌کشند. پس از چند روز، زنبور می‌میرد و لارو مگس از بدن زنبور خارج شده و در خاک دوره شفیرگی را پشت سر می‌گذارد.

مگس زنبور عسل

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با مگس زنبورعسل

  • استفاده از ورق فویل آغشته به وازلین: در تابستان، می‌توانید ماهی یکبار، یک ورق فویل را با محلول وازلین 0.05 درصد آغشته کنید و روی قاب‌ها بگذارید. 24 ساعت بعد، ورق فویل را بردارید. این محلول علاوه بر مگس زنبورعسل، برای مقابله با دیگر حشرات نیز موثر است.

سنوتینیا تریکوسپیس میگن: عامل میاز در زنبورعسل

سنوتینیا تریکوسپیس میگن، مگسی از خانواده سارکوفاژیده، یکی از انگل‌های داخلی بدن زنبور عسل است که می‌تواند مشکلات جدی برای زنبورها ایجاد کند.

مطالعه موردی: در بررسی اخیر، زنبورهای عسل یک زنبورستان در منطقه رشتخوار استان خراسان رضوی در ماه شهریور مورد بررسی قرار گرفتند. پس از مشاهده تعدادی لاروهای کوچک در روی بدن زنبورها، 20 کندو به صورت تصادفی انتخاب گردید. سینه 20 عدد زنبور از هر کندو بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. تعدادی لارو مگس در مرحله سوم بر روی سطح داخلی بدن و داخل بخش‌های پشتی قدامی عضلات سینه دیده شد که بر اساس ریخت شناسی و با استفاده از کلید تشخیص، این لاروها مربوط به مگس سنوتینیا تریکوسپیس میگن تشخیص داده شدند.

ادامه مطلب
برگه موم پلاستیکی

این مطلب توسط مجله بامار تهیه و منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا هر گونه سوال می‌توانید با زنبورکده بامار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *