کنترل دمای کندو در تابستان : راهکارهای مؤثر برای بهبود شرایط کندوهای زنبور عسل

کنترل دمای کندو در تابستان

زنبورهای عسل در دمای بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بیشترین راندمان را دارند. اما اگر دما به بالای ۴۵ درجه برسد، زنبورها فعالیت خود را کم‌کم قطع کرده و از کندو خارج نمی‌شوند. کنترل دما در کندو برای سلامت و کارایی زنبورها ضروری است.

اقدامات زنبورها برای تعدیل هوای داخل کندو

در تابستان، با گرم شدن کندو، تعدادی از زنبورها آب به کندو حمل می‌کنند و این آب را به صورت قطرات بسیار ریز در فضای کندو پخش می‌کنند. همچنین، برخی دیگر در جلوی درب ورودی کندو به سرعت بال می‌زنند و هوای داخل کندو را تهویه می‌سازند. این عمل انرژی نسبتاً زیادی را مصرف می‌کند.

اقداماتی برای کمک به زنبورها

برای کمک به زنبورها در کنترل دما، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  1. قراردادن کندوها در زیر سایه‌بان: این کار به کاهش دما و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.
  2. بررسی تهویه کندو: ایجاد فضای مناسب برای تهویه داخل کندو ضروری است.
  3. قرار دادن منابع آب سالم در نزدیکی زنبورستان: اگر در فاصله ۳ کیلومتری از زنبورستان آب جاری سالم وجود داشته باشد، زنبورها ترجیح می‌دهند از آن آب استفاده کنند و نیازی به قرار دادن آب نیست.
  4. قرار دادن یک کوزه گلی حاوی آب در گوشه کندو: این کار می‌تواند منبع آبی برای زنبورها فراهم کند.
  5. رنگ کردن درب کندو: رنگ کردن درب کندو در دو یا سه لایه به رنگ سفید یا روشن به کاهش جذب حرارت کمک می‌کند.
ادامه مطلب
پروبیوتیک پروژن

جمع‌بندی

کنترل دما در کندو برای زنبورهای عسل حیاتی است، زیرا آنها در دماهای بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارند. در شرایط گرما، زنبورها با حمل آب و تهویه هوای کندو سعی در تعدیل دما دارند. برای کمک به آنها، می‌توان کندوها را در سایه قرار داد، تهویه مناسب را فراهم کرد و منابع آب سالم نزدیک زنبورستان قرار داد. این اقدامات نه تنها به سلامت زنبورها کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود عملکرد آنها در تابستان نیز می‌شود.

این مطلب توسط مجله بامار تهیه و منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا هر گونه سوال می‌توانید با زنبورکده بامار در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *