رازهای زمستان گذرانی زنبور عسل: نکات ضروری برای حفظ سلامت کلنی

زمستان گذرانی زنبور عسل

در زمستان، زنبورهای کارگر برای گرم نگه داشتن فضای کلنی از عسل استفاده می‌کنند. انرژی به‌دست‌آمده را با حرکات شکمی به گرما تبدیل کرده و در فضای اطراف بدن منتشر می‌کنند که برای زنده‌ماندن زنبور عسل در زمستان گذرانی، نقش مهمی ایفا می‌کند. شهد و گرده تنها ذخایر غذایی زنبور عسل را تشکیل می‌دهند. گرده به عنوان منبع پروتئین در زاد و ولد، تولید ژله رویال، زهر، موم، بره موم و آنزیم‌ها کاربرد دارد. شهد گل‌ها ترکیبی اشباع از هیدروکربن‌ها دارد و تنها منبع انرژی برای فعالیت‌های زنبوران و تنظیم دمای کلنی زنبوران عسل است.

زمستان گذرانی زنبور عسل

آماده‌سازی کلنی‌ها برای زمستان گذرانی

قدرت زمستان گذرانی خوب، جزء صفاتی است که به طور مستقیم با عملکرد کلنی در ارتباط است. زمستان گذرانی خوب با ویژگی‌هایی مانند زنده‌مانی کلنی برای مدت طولانی با ذخایر کم، مصرف کم ذخایر و عدم واکنش به تغییرات ناگهانی دما پیوستگی دارد. نژاد زنبور عسل ایرانی، با وجود عملکرد نسبتاً پایین، به دلیل صرفه‌جویی در مصرف عسل و زمستان گذرانی خوب، جزو نژادهای اقتصادی محسوب می‌شود.

برای زمستان گذرانی، با مدیریت صحیح می‌توان بر سرمای سخت غلبه کرد. انتخاب منطقه‌ای معتدل برای زنبوران عسل بسیار مهم است. حتی در فصول کاری در مناطق گرم، رعایت اصول فنی و استاندارد در ساخت کندو در کاهش مصرف انرژی (عسل) مؤثر خواهد بود. بنابراین از کندوهای سالم استفاده کنید.

کندو باید بدون سوراخ و درز باشد و تخته کف و درب اصلی باید کاملاً سالم باشد. یک لایه پلی‌اتیلنی به عنوان عایق در زیر درب کار گذاشته شود و ضخامت چوب به کار رفته در ساختمان اصلی کندو کمتر از ۲ سانتی‌متر نباشد. بدنه و کف کندو باید کاملاً رنگ شده و کندو کهنه نباشد. همچنین کندو را در محل‌های پر رفت‌وآمد و پر سر و صدا قرار ندهید. ورود رطوبت بیش از حد به کلنی می‌تواند موجب شیوع بیماری‌ها شود. قیراندود کردن کف کندو از ورود رطوبت بیش از حد جلوگیری می‌کند و به مقدار چشمگیری از مصرف انرژی می‌کاهد.

ادامه مطلب
تاریخچه استفاده از عسل توسط بشر

کندوها در مناطق سرد باید در مکانی مستقر شوند که سرپناه داشته باشند و در مسیر وزش باد قرار نگیرند. اگر کندوی شما فاقد درب عایق است، تخته‌ای نازک زیر درب اصلی قرار دهید و از پارچه ضخیم یا برزنت استفاده کنید. از گونی‌های پلاستیکی و پلاستیک برای پوشش استفاده نکنید زیرا مانع خروج بخار آب از کندو می‌شوند.

آماده‌سازی کلنی برای زمستان گذرانی

زنبوردار باید کندو را کاملاً تمیز کند و آن را از هر گونه موم، بره موم، لاشه زنبوران مرده و مواد دیگر عاری سازد. کاهش تعداد قاب‌های اضافی و کاهش حجم فضای کندو از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. تمام قاب‌ها باید به یک سمت کندو فشرده شوند و تخته‌ای سه‌لایه به‌صورت عمودی قرار گیرد. فضای باقی‌مانده باید با روزنامه مچاله شده یا مقوا پر شود.

 

"زمستان

برای مشاهده محصولات بامار برای زمستان کلیک کنید

غذا در زمستان گذرانی زنبور عسل

زنبوران برای گذراندن سرمای زمستان به انرژی و گرما نیاز دارند که آن را از عسل تأمین می‌کنند. معمولاً عسل برداشت‌شده از طبیعت کیفیت بسیار مطلوبی دارد. در فصل برداشت، عسل برداشت می‌شود و با تغذیه زمستانه (محلول شکر و آب) جایگزین می‌شود. نسبت آب و شکر در تغذیه زمستانه با تغذیه بهاره متفاوت است. تغذیه بهاره به نسبت ۱ به ۱ و تغذیه زمستانه به نسبت ۵ به ۳ (۵ قسمت شکر و ۳ قسمت آب) است. زنبوران این نسبت شیره را با سرعت بیشتری به غذای زمستانی تبدیل می‌کنند. مقدار غذای زمستانی مورد نیاز یک کندو بر مبنای تعداد قاب‌هایی که زنبورها روی آن را پوشانده‌اند، برآورد می‌شود.

ادامه مطلب
آجری حمل شاخون

جمع‌بندی

زمستان گذرانی زنبوران عسل نیازمند مدیریت دقیق و آگاهی از نیازهای این موجودات است. زنبورهای کارگر با مصرف عسل و ایجاد گرما، فضای کلنی را گرم نگه می‌دارند. برای موفقیت در زمستان گذرانی، انتخاب مکان مناسب، استفاده از کندوهای سالم و رعایت اصول بهداشتی ضروری است. همچنین، تغذیه مناسب و جلوگیری از ورود رطوبت به کلنی می‌تواند به بهبود سلامت زنبورها کمک کند. با رعایت این نکات، زنبورداران می‌توانند به سلامت و بقای کلنی‌های خود در فصل سرد اطمینان حاصل کنند.

این مطلب توسط مجله بامار تهیه و منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا هر گونه سوال می‌توانید با زنبورکده بامار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *