خواص گرده گل برای ورزشکاران

گرده گل

گرده گل چیست؟

گرده گل یکی از فرآورده های زنبورعسل است که دارای مواد مغذی از جمله پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و رنگدانه های گیاهی هستند که به بهبود سلامت عمومی کمک می کنند.

زنبورعسل برای سلامت بهینه، به گرده گل طیف وسیعی از گیاهان نیاز دارد، زیرا غلظت مواد مغذی موجود در گونه های مختلف گیاهی باهم فرق دارد. همچنین رنگدانه های گیاهی مختلف، دستگاه ایمنی بدن را به روش های مختلف تقویت می کنند.

گرده گل می تواند به رنگ زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای، سیاه، سبز و حتی آبی باشد.

چرا و چگونه خواص گرده گل برای بدنسازی لازمه؟

شاید از خودتان بپرسید چرا این ماده برای بدنسازان این‌قدر اهمیت داره؟ مصرف حدود دو قاشق غذاخوری گرده گل در طول روز ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی رو به بدن منتقل می‌کنند. به طوری که از جمله اون‌ها باید به پروتئین فراوان، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفات، روی و آهن اشاره بشود. ویتامین A ، ویتامین B با خانواده پرجمعیت ویتامین‌های B کمپلکس، B1,B2,B3.B6 از جمله محتویات ارزشمند گرده گل هستند. ویتامین C,E و لازمه باز هم تاکید کنیم به همراه مقدار زیادی پروتئین که به دلیل انرژی‌بخشی فراوان منبع غذایی بسیار مناسبی برای تغذیه زنبورهای نابالغ، زنبورهای کارگر و لاروها محسوب می‌شوند؛ دیگر ترکیبات این محصول هستند.

جمع ‌بندی این مواد و یک حساب سرانگشتی نشون می‌دهد کلیه ویتامین‌های موردنیاز بدن در گرده وجود دارد. اما بدنسازان چگونه باید از خواص این ماده موثر استفاده کنند؟ طبع گرده گل گرم است. تمام افراد بدنساز چه افراد سردمزاج و چه گرم‌مزاج‌ها به‌راحتی می‌تواند از مزایا و فواید گرده گل استفاده کنند. مهم‌ترین خواص گرده گل برای بدنسازی مواد ارزشمند موجود در اون هست. این ماده هم به برقراری سلامت بدن کمک و هم از بیماری‌هایی که ممکنه در طول ورزش باهاش درگیر بشوند، پیشگیری می‌کند.

برای نحوه مصرف گرده گل و بهبود خاصیت‌های انرژی‌زای ان به دنبال مخلوط کردن گرده در شیر و عسل باشید. این اقدام خاصیت ان را دوچندان می‌کند. قبل از صبحانه این ترکیب بی‌نظیر بدنسازان رو تقویت می‌کند و انرژی مضاعفی می‌دهد. البته گرده برای بدنسازان خواص دیگری هم داره که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم.

گرده گل برای بدنسازان سرشار از پروتئینه!

یک گرم از این ماده غذایی شگفت‌انگیز حاوی حدود 40 درصد پروتئین هست. در این رابطه باید بدانید بدنسازان برای ساخت عضلات بدن خود پیگیری‌ها و ‌تلاش‌های طاقت‌فرسایی انجام می‌دهند. این افراد برنامه‌ریزی منسجم غذایی دارن که باید سرشار از پروتئین باشد. پس تا حدود زیادی متوجه شدید که چرا خواص گرده گل برای بدنسازی مفید هست.

در حین تمرینات ورزشی، سوخت‌و‌ساز بدن این افراد بالاست. به طوری که باشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی تاکید به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین حداکثری در طول روز رو دارن. البته غذاهایی که حاوی پروتئین بالایی هستند می‌توانند حجم زیادی هم داشته باشند. مزیت این ماده این است که مصرف‌اش به اندازه دو قاشق در روز هست اما منبع خوبی از مواد ارزشمند مورد نیاز بدن محسوب می‌شود و همین امر مورد توجه بدنسازان قرار گرفته است.

همچنین جالب است بدانید:

  • این ماده می‌تواند در بهبود زخم های سطحی و حتی عفونی حاصل از تمرینهای ورزشی موثر باشد.
  • این ماده استرس و تنش های عصبی در مسابقات ورزشی را کاهش می دهد.
  • منیزیم موجود در این ماده به افزایش کلسیم بدن و تقویت استخوان ها و استحکام آنها و نیز تقویت عضلات و ماهیچه ها کمک بسیاری می کند.
  • گرده با تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع بیماری ها در سلامت ورزشکاران موثر است.
  • همچنین می‌‌تواند باعث رفع کم‌خونی و خستگی و کسالت در ورزشکاران شود.
  • بطوری‌که در مسابقات المپیک برای افزایش توان ورزشکاران، بسیاری از تیم ها از خواص گرده گل عسل بهره می‌برند.

دوپینگ با گرده

معمولا کلمه دوپینگ ما را به یاد محرومیت‌های ورزشی می‌اندازد که به سبب مصرف داروها، مواد و مکمل‌های غیر مجاز رخ می‌دهد. اما اگر به دنبال یک دوپینگ کاملا مجاز و اخلاقی هستید پیشنهاد ما به شما مصرف این ماده و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن است تا زندگی ورزشی خود را دگرگون نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *