عسل تقلبی

عسل تقلبی چیست؟

به چه عسلی تقلبی گفته می‌شود؟

آیا عسل تقلبی خاصیتی ندارد؟

عسل‌ها را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. عسل تقلبی تعریف‌های متفاوتی دارد. در مجموع می‌توان عسل را از لحاظ تقلبی یا اصل بودن به سه گروه مختلف تقسیم نمود.

1. عسل طبیعی با خاصیت درمانی

2.عسل تغذیه‌ای

3. عسل نیمه تغذیه‌ای

4. عسل تقلبی

عسل طبیعی

به محصولی گفته می‌شود که زنبورهای عسل برای تولید آن شهد را از روی گل‌ها جمع‌آوری نموده و به کندو انتقال می‌دهند. برای تولید عسل طبیعی در کندو، زنبورهای عسل، شهد خام را بدون اضافه شدن هیچ ماده دیگری به عسل تبدیل کرده و محصول نهایی، عسلی است دارای خاصیت درمانی با ویژگی‌های مختص گیاه مولد شهد.

عسل تغذیه‌ای

عسل تغذیه‌ای به عسلی گفته می‌شود که برای تولید آن، زنبوردار به جای شهد و جابجایی کندوها به مناطق مختلف، با استفاده از شکر شربت غلیظ تهیه و در اختیار جمعیت کندو قرار می‌دهد. زنبورهای عسل به جای جمع‌آوری شهد از طبیعت، شربت را به داخل حجره‌های شش ضلعی مومی انتقال داده و به عسل تبدیل می‌کنند.

عسل نیمه تغذیه‌ای

این نوع عسل زمانی تولید می‌شود که کلنی‌های زنبورعسل در طبیعت شهد جمع آوری کرده و آن را به عسل تبدیل نموده‌اند، اما برای تکمیل ظرفیت سلولها، و بسته شدن حجره‌های حاوی عسل مقداری شربت غلیظ شده شکر به کندو داده می‌شود. در نهایت عسل طبیعی و عسل تولید شده از شربت شکر با هم ذخیره و همزمان از کندو استخراج می‌شوند. ساکارز موجود در عسل در این نوع عسل گاهی اشتباه و گویای عسل طبیعی است. برای اطمینان از خالص بودن عسل نوع گیاه موجود در طبیعت مهم است، زیرا  علی رقم طبیعی بودن، با توجه به منبع تغذیه زنبورها، عسل‌های طبیعی هر کدام دارای درصد ساکارز مختصی می‌باشند.

عسل تقلبی

عسل‌های تقلبی دو دسته هستند. اما منبع تولید آنها از قندهای شکسته‌شده شیمیایی است که خاصیت سرطان‌زایی داشته و برای سلامتی بسیار مضر می‌باشد.

1.عسل دست‌ساز

2. عسل تولید شده در کندو با قندهای مضر

عسل دست‌ساز

در تولید عسل دست‌ساز، زنبورعسل و هیچ نوع زنبور دیگری دخالتی نداشته و کاملا خارج از فضای کندو تولید می‌شود. ظاهر این عسل کاملا شبیه به عسل طبیعی است اما طعم آن کاملا متفاوت است.

عسل تولیدشده در کندو با قندهای مضر

برای تولید این نوع عسل از قندهای ساده مثل گلوکز و فروکتوز استفاده می‌شود. این قندهای صنعتی با استفاده از حرارت یا آنزیم‌ها از نشاسته ذرت یا سیب زمینی یا مواد دیگر به دست آمده و به شدت سرطان‌زا می‌باشند. متاسفانه با تغذیه زنبورها با این نوع شهد، زنبورها دیگر نیازی به اضافه کردن آنزیم‌ها نداشته و یا مقدار بسیار کمی به آن اضافه می‌کنند که در این صورت هیچگونه خاصیت درمانی در آن نمیتوان یافت نمود.

 

در آزمایشگاه های تخصصی کلیه فاکتورهای عسل مورد آزمایش قرار گرفته و با نتیجه به دست آمده می توان قیمت عسل را مشخص نمود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *